Blocajul generat de măsurile pentru prevenirea răspândirii COVID-19 au avut un efect devastator asupra turismului. Criza s-a manifestat și asupra platformelor din domeniu. TripAdvisor și-a restrâns activitatea, Booking este încă în stanby, dar Airbnb pare să fi găsit o soluție pentru a continua să genereze venit pentru gazde.
Noul model economic „sharing economy” bazat pe valorificarea bunurilor unor persoane astfel încât să poată fi folosite pentru satisfacerea nevoilor altui grup de persoane. Acest model s-a dovedit unul de succes pentru Uber sau Airbnb, companii care au reușit să genereze venituri impresionante. De exemplu, Airbnb a devenit o companie de miliarde de dolari bazându-se pe închirierea a peste șase milioane de proprietăți, fără să dețină sau să plătească pentru mentenanța niciuneia dintre acestea.
Până la criza COVID-19, acesta părea să fie modelul de business al secolului, dar ajuns să-și demonstreze limitele. În momentul în care nu a mai fost cerere, aceste companii au rămas fără obiectul de activitate așa că au trebuit să inoveze pentru a se menține pe linia de plutire.
Airbnb găsește o oportunitate în lumea virtuală
În 17 martie Airbnb stătea de vorbă cu gazdele din toată lumea pentru a găsi o soluție la problemele ridicate de aceștia. Proprietarii de apartamente de închiriat în regim hotelier erau îngrijorați că au rămas fără venituri în condițiile în care toate călătoriile au fost sistate. Trei săptămâni mia târziu au apărut pe platformă experiențele online. Prețurile încep de la aproximativ 5 USD pe oră și te poți participa la o conferință video în care o gazdă poate oferi ceva inedit, de la o reprezentație de magie, la un curs de muzică sau poți învăța un meșteșug tradițional.
Deși experiențele online par să fie un pas natural în evoluția Airbnb, reprezentanții companiei spun că acest serviciu nu era planificat. Totuși, acum este un generator de venit care se demonstrează vital în această perioadă.
Experiențele online au primit un feedback pozitiv atât din partea gazdelor, cât și din partea participanților. Foarte mulți dintre cei implicați, de ambele părți s-au bucurat din plin de opțiune deoarece este o alternativă interesantă de a petrece izolarea într-un mod activ.
Airbnb avea deja o secțiune de experiențe, dar era bazată pe interacțiune directă și între gazdă și client. De obicei, turiștii puteau găsi experiențe interesante în locurile le vizitau, de la tururi ghidate, la tot felul de activități mai mult sau mai puțin extreme. Această secțiune de servicii a fost lansată în 2016 și a reușit să depășească pragul de un miliard de dolari înaintea crizei.